תזונה, שומני הדם ומחלות לב וכלי דם
- סיכום כנס של
החוג לאפידמיולוגיה ומניעה קרדיווסקולרית,
החוג לקרדיולוגיה קלינית בקהילה,
והחוג לשיקום חולי לב של האיגוד הקרדיולוגי 03.02.2010, SHERATON CITY TOWER, ר"ג
אנו שמחים להציג בפניכם סיקור של מפגש נוסף של שלושת החוגים.
הסיקור בחסות חברת MSD, יצרנית
ומשווקת האיזיטרול
לאחר ברכות יו"ר (פרופ' אדלר ופרופ' יוספי) החלה התכנית המדעית.
ההרצאה הראשונה מאת פרופ' יוספי שאף הנחה את המפגש והדיון עסקה במנגנונים של ה-LDL-C. בהרצאה הודגש כי מנגנון הצטברות ה-LDL-C הוא רב מערכתי. טיפול עם סטטינים שמעכבים את הייצור בכבד בלבד לא מצליח להשיג במקרים רבים את אחוזי הירידה הנדרשים ב LDL -C, הטיפול צריך להיות במקרים רבים רב מערכתי כך שיאפשר חסימת ייצור הכולסטרול בכבד ובמקביל יקטין את ספיגתו במעי. גישה זו המשלבת טיפול במנגנונים שונים יכולה להביא חולים רבים יותר ליעדי המטרה בדיוק כמו שמקובל ונכון בטיפול ביתר לחץ דם וסוכרת.
יוספי מדגיש בהרצאה גם את החשיבות של ההגעה ליעדי ה-LDL-C ביחד עם השגת שיעורי ירידה מספקים של LDL-C . הוא מדגים כי ברמות בסיס גבוהות, הגעה לרמות מטרה דורשות לעיתים רבות השגת אחוזי ירידה גבוהים מאוד של מעל 50%, דבר שקשה להשיג, אפילו עם הסטטינים הפוטנטים , שגם אצלם פועל הכלל של הכפלת מינון מפחיתה בעוד 6% בלבד את ה-LDL-C .לפיכך מסקנתו שיש לשקול במקרים אלה את הצורך להשתמש גם בתרופה ממנגנון נוסף, כמו האיזיטרול.
בהרצאה השנייה מאת פרופ' עמירם רז נדונו הקשרים המורכבים והמעניינים
בין אומגה 3 לאומגה 6, החשיבות של היחס בין אומגה 6 לאומגה 3, והוצג
אף המונח של "רעלת אומגה 6".
הרצאת המשך בנושא העדויות המדעיות לגבי אומגה 3 ניתנה ע"י ד"ר סיגל אילת אדר (ד"ר
אילת אדר אגב מנהלת את פורום
התזונה לאנשי המקצוע ב-emed healthclub ואפשר בהחלט להמשיך עמה את הדיאלוג בפורום...) אשר בחנה את הספרות והעדויות
באשר למניעה ראשונית ושניונית של אומגה 3 , ואף את ההמלצות הקיימות
כיום. לסיום הדגימה בצורה מעניינת ומעשית כיצד ניתן להפוך תפריט יומי
שעל פניו נראה סביר מבחינת כמות הקלוריות וההרכב התזונתי בשינויים קלים
בלבד לתפריט הרבה יותר מאוזן ובריא מבחינת רמות הצריכה של אומגה 3 ,
יחס אומגה 6 לאומגה 3, ועוד...
הרצאה נוספת מאת מריאנה אורבך עסקה בסוגיית הממתיקים המלאכותיים. סקירת
הספרות וההמלצות של האירגונים המובילים הראתה כי הסיכונים המיוחסים
לממתיקים המלאכותיים אינם מבוססים ככל הנראה ושיש להם תפקיד חשוב, אם
כי מוגבל למדי בשמירה על תזונה מאוזנת.
מריאנה אורבך
דיאטנית
מחוזית בשרותי בריאות כללית / עמותת עתיד
בפאנל שהתקיים בסוף המפגש נדונה שוב שאלת הבטיחות של הממתיקים המלאכותיים
לאחר מתקפה חזיתית והאשמות לשחיתות בצמרת ה-FDA וארגונים נוספים של
אחת התזונאיות שהשתתפה במפגש, הודגשה חשיבותה של תזונה מאוזנת ופעילות
גופנית כשבהחלט ניתן היה לזהות את חילוקי הדיעות לגבי חשיבות האומגה
3 בהורדת טריגליצרידים בין אלה (כמו ד"ר קיציס) שמאמינים שתזונה ופעילות גופנית ישיגו אפקט טוב יותר בהורדת טריגליצרידים לבין אלה שסבורים שיש מקום לשימוש באומגה 3 בהתאם להמלצות. פרופ' הנקין אף הדגיש את העובדה שיש להבדיל בין סוגי אומגה 3 בעת שמצטטים מחקרים כאלה ואחרים תוך שהוא מכוון לכך שחלק מהמחקרים האחרונים שהוכיחו יעילות קלינית בוצעו ב"אומקור" ששונה
בהרכבו מתוספי שמן דגים אחרים המצויים בשוק.