נגישות

בואו ללמוד על הלב שלכם!

חזור לעמוד הקודם

כיצד נראה הלב?

גודלו של הלב שלכם כגודל אגרופכם, או כמו שני כדורי בייסבול. כשאתם גדלים, גם הלב גדל. הלב ממוקם במרכז בית החזה מתחת לצלעות, כשהוא מופנה מעט שמאלה. הצלעות מגינות עליו מפני נזק שיכול להיווצר בעת נפילה או קבלת מכה בחזה.

הלב בנוי מארבעה חלקים: חדר ימין וחדר משמאל, שניהם בחלקו התחתון של הלב, ועלייה ימנית ושמאלית בחלקו העליון. בין שני חלקי הלב מפרידה מחיצה. הלב עשוי משתי משאבות הפועלות יחד.

כיצד פועל הלב?

הלב הנו שריר הדומה לשרירי הידיים והרגלים. שריר הלב הנו השריר החזק ביותר בגופכם. אינכם צריכים לחשוב על הפעלתו, הוא פועל ללא הפסק גם שהנך ישן. לב של ילד מתכווץ ומתרפה כ – 90 פעם בדקה, ולב של אדם מבוגר מתכווץ כ – 70 פעם בדקה. הדם נדחף מהעלייה לחדר בכל צד מחלקי הלב. בין העליות לחדרים נמצא מסתם קטן אשר נפתח ונסגר בכל התכווצות של הלב, כך שהדם יכול לזרום רק בכיוון אחד. הצד השמאלי של הלב מקבל את הדם מהריאות; דם זה " עשיר" בחמצן והוא נדחף דרך העורקים וכלי הדם הקטנים הנקראים קפילרות, אל כל תא בגוף. הצד הימני של הלב מקבל את הדם "העני" בחמצן ומעבירו חזרה לריאות; דם זה נושא פחמן דו-חמצני הנשאף החוצה.

iStock 000021636699 ExtraSmall

תפקידו העיקרי של הלב הוא להזרים דם הנושא חמצן, מזון, ויטמינים ומינרלים אשר הגוף זקוק להם כדי לנוע, לחשוב, לגדול ולתקן את עצמו. במקביל הדם נושא עמו לריאות, לכבד ולכליות חומרי פסולת שהגוף אינו זקוק להם, כדי להפרישם מהגוף.

שמרו על לבכם!

הלב שלכם הוא המערכת החשובה ביותר בגופכם. לא ניתן לחיות בלי הלב. לכן צריך לדאוג ולשמור על בריאותו.

כדי לשמור על בריאות לבך עליכם להקפיד על שלושה עקרונות:

פעילות גופנית מדי יום

פעילות גופנית מחזקת את שרירי הגוף. הלב הנו שריר מיוחד וחשוב הפועל ללא הפסקה; פעילות גופנית מחזקת את שריר הלב ומסייעת לשמור על בריאותו. חשוב לעסוק בפעילויות המגבירות את קצב הלב כגון: שחייה, ריקוד, ריצה, משחק כדור רגל, כדורסל וכו'.

עיסוק קבוע בפעילות גופנית במשך 30 דקות עד 60 דקות, יסייע בשמירה על בריאות הלב.

אכילת מזון בריא

הרגלי אכילה בריאים הנם בסיס לשמירה על בריאות הלב.

דפוסי אכילה גרועים גורמים להשמנה, להופעת מחלות כרוניות, כמו מחלות לב וסוכרת .

חשוב לצרוך מגוון רחב של מזונות מחמש קבוצות המזון:

  • לחם, דגנים, אורז, פסטה, אטריות.
  • ירקות, קטניות.
  • פירות.
  • חלב, יוגורט, גבינה.
  • בשר, דגים, עוף, ביצים, אגוזים, קטניות.

יש להמעיט במזונות המכילים שומן רווי, כגון: ממתקים, משקאות ממותקים ולהפחית את השימוש במלח.

יש להרבות בשתיית מים.

אין מזון רע, ניתן לאכול מזון המכיל סוכר ושומן במידה ובתדירות נמוכה.

הימנעות מעישון

בטבק יש יותר מ-4000 חומרים המסוכנים ללב, לעורקים לוורידים ולריאות. העישון הוא גורם סיכון מרכזי לפגיעה בכלי הדם של הלב. הוא מצר את כלי הדם, גורם לעליית לחץ הדם, מקטין את כמות החמצן המגיעה ללב ומחיש את קרישת הדם. החומר ניקוטין המצוי בטבק, גורם להתמכרות המקשה על הפסקת העישון. עישון פסיבי מתרחש, כאשר אדם או ילד שאינו מעשן, שואף לריאותיו עשן מסיגריות שאחרים מעשנים. לכן חשוב שילדים יבקשו ממבוגרים שבסביבתם ובוודאי מבני המשפחה שלא יעשנו. על ידי כך הם יעזרו גם למבוגר וגם לעצמם. חשוב שגם הם יימנעו מעישון כשיגדלו, וכך ישמרו על בריאות לבם.

אמירות של ילדים ובני נוער על הלב

שמתם ודאי לב, שכאשר יש לכם תחושה חזקה כמו פחד, כעס או התרגשות, הלב פועם מהר יותר. בעקבות כך מייחסים ללב יכולת להכיל רגשות, ולכן מרבים להשתמש במילה "לב" בביטויים שהנכם מכירים כמו:

  • אני אוהב אותך בכל לבי.
  • היא שברה את לבי.
  • אני נותן לך את לבי.
  • הלב שלה החסיר פעימה.
  • אני מודה לך מעומק לבי.

האם אתה יכול לחשוב על ביטויים נוספים?

אתם יכולים להרגיש את פעימות הלב שלכם על ידי בדיקת הדופק שלכם.

  1. שימו את ראשי האצבעות השנייה והשלישית (אצבע ואמה) בצד הפנימי של היד הנגדית מתחת לאגודל.
  2. מנה את הדופק במשך 15 שניות
  3. הכפילו פי 4 כדי לדעת את הדופק המלא בדקה.

מה אומרים הרופאים?

מחלות הלב וכלי הדם מתחילות להתפתח בגיל צעיר אצל ילדים ובני נוער הסובלים מהשמנת יתר ו/או אינם עוסקים בפעילות ספורטיבית. ניתן למנוע את התפתחות המחלות, אם מתייחסים לכך כבר בגיל צעיר.
השתדלו לשמור על בריאות לבכם על ידי אכילת מזון בריא, פעילות גופנית, שינה מספקת והנאה.

הכל אודות סוכרת שלב 1 (סוכרת נעורים)